Meningkatkan Minat Beli Ulang Konsumen Terhadap Produk Kerajinan dan Kesenian
Abstract
The tight competition causes every company, including those engaged in crafts and arts, to experience a decline in sales turnover as experienced by CV. Novita in Gianyar Regency. Repurchase intention can be influenced by the quality of the product offered and also the satisfaction caused by the quality of the product. The purpose of this study was to determine the effect of product quality on repurchase intention directly and through mediation of consumer satisfaction. The research subjects are CV customers. Novita as many as 112 customers with purposive sampling method. Primary data that has been collected using a questionnaire using a five-choice Likert Scale then tested for validity and reliability, then continued with path analysis test and Sobel test to answer the hypothesis. The results of the study prove that product quality has a positive and significant effect on repurchase intention and customer satisfaction, satisfaction has a significant positive effect on repurchase interest, and satisfaction mediates the effect of product quality on repurchase interest
References
Abdullah, T., & Francis, T. (2012). “Manajemen Pemasaran.†Jakarta : PT. Raja Grafindo.
Adriani, N. N., & Warmika, I. G. K. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Persepsi Nilai Terhadap Kepuasan Dan Niat Menggunakan Kembali.†E- Jurnal Manajemen, 8(4), 1956–1984.
Andreas, C., & Yuniati, T. (2016). “Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening.†Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(5), 1–16.
Anggraeni, D. P., Kumadji, S., & Sunarti, S. (2016). “Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan (Survei Pada Pelanggan Nasi Rawon Di Rumah Makan Sakinah Kota Pasuruan).†Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 37(1), 171–177.
Bahar, A, & Sjahruddin, H. (2015). “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang.†Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 3, 14–34.
Bahar, Arfiani, & Sjaharuddin, H. (2015). “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas PelayananTerhadap Kepuasan Konsumen Dan Minat Beli Ulang.†Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 3, 14–34.
Baharum, A., & Jaafar, A. (2015). “User Interface Design: A Study of Expectation-Confirmation Theory.†Proceedings of the 5th International Conference on Computing and Informatics, ICOCI, 17–24.
Cahyadi, I., Hermanto, K., & Siaputra, H. (2015). “Pengaruh Kualitas Produk dan Harga terhadap Minat Beli Ulang Fast Food Ayam Goreng Tepung di Kalangan Mahasiswa Universitas Kriten Petra Surabaya.†Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 3(2), 561–573.
Dewi, N. A. N. L., & Kusuma, A. A. G. A. A. (2019). “Peran Kepuasaan Dalam Memediasi Pengalaman Berbelanja Terhadap Minat Beli Kembali.†E-Jurnal Manajemen, 8(9), 5591–5610.
Fauzi, M. R., & Mandala, K. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, dan Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Untuk Meningkatkan Loyalitas Pelanggan.†E-Jurnal Manajemen, 8(11), 6741–6761.
Hartadi, N., & Husda, N. E. (2020). “Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT Tanjung Uncang di Kota Batam.†Jurnal EMBA, 8(3), 34–43.
Hermawan, B. (2011). “Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan, Reputasi Merek dan Loyalitas Konsumen Jamu Tolak Angin PT. Sido Muncul.†Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 4(2), 9–17.
Ibzan, E., Balarabe, F., & Jakada, B. (2016). “Consumer Satisfaction and Repurchase Intentions.†Developing Country Studies, 6(2), 96–100.
Iskandar, A., & Innocentius, B. (2007). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Restoran Platinum Lippo Karawaci Terhadap Loyalitas Pelanggan : Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening.†DeReMa Jurnal Manajemen, 2(2), 143–160.
Izogo, E. E. (2016). “Structural equation test of relationship quality: Repurchase intention – willingness to recommend framework in retail banking.†International Journal of Emerging Markets, 11(3), 374–394.
Kurrirawati, N. (2015). “Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Konsumen.†Eco-Entrepreneur, 1(1), 48–55.
Ma’mun, M., Widiyanto, I., & Mudiantono, M. (2014). “Study Tentang Kepuasan Pelanggan dan Minat Membeli Ulang.†Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, 13(3), 259–277.
Mertayasa, P., & Giantari, I. G. A. K. (2020). “Pengaruh Kualitas Produk Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Dampaknya Terhadap Komunikasi Word Of Mouth.†Buletin Studi Ekonomi, 25(1), 1–21.
Mulyana, A. (2019). “Pengaruh Kualiats Produk dan Kualiats Pelayanan Terhadap Minat Beli Ulang Pelanggan Shao Kao Kertajaya Melalui Kepuasan Pelanggan.†Agora, 7(2), 1–8.
Niaam, M. A., & Khuzaini, K. (2016). “Kepuasan Pelanggan Memediasi Pengaruh Kualitas Produk dan Layanan Terhadap Loyalitas Nasabah.†Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(2), 1–18.
Palma, M. A., & Andjarwati, A. L. (2016). “Pengaruh Kualitas Produk, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Niat Beli Ulang Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pelanggan Produk Fashion Melalui Toko Online Di Surabaya).†Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 16(1), 84–104.
Park, J.-A., Sung, J.-M., Son, J.-M., Na, K., & Kim, S.-K. (2019). "Athletes’ brand equity, spectator satisfaction, and behavioral intentions". Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(2), 541–558.
Parthady, M. I. S., & Rahyyuda, I. K. (2019). “Peran Kepuasan Pelanggan Memediasi Kualitas Produk dan Persepsi Harga Dengan Loyalitas Pelanggan.†E- Jurnal Manajemen, 8(5), 2669–2696.
Pastikarani, D. A., & Astuti, S. R. T. (2016). “Analisis Pengaruh Faktor-Faktor Minat Beli Ulang dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Pelanggan Hest’in Modiste di Jakarta).†Diponegoro Journal of Management, 5(2), 1–9.
Qin, H. G., & Prybutok, V. R. (2008). “Determinants of Customer-Perceived Service Quality in Fast-Food Restaurants and Their Relationship to Customer Satisfaction and Behavioral Intentions.†Quality Management Journal, 15(2), 35–50.
Raihana, Z., & Setiawan, P. Y. (2018). “Anteseden Kepuasan Pelanggan dan Dampaknya Pada Niat Pembelian Ulang.†E- Jurnal Manajemen, 7(4), 1892–1919.
Ramadhan, A. G., & Santosa, S. B. (2017). “Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Citra Merek terhadap Minat Beli Ulang pada Sepatu Nike Running di Semarang melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening.†Diponegoro Journal of Management, 6(1), 1–12.
Regata, R., & Kusumadewi, N. M. W. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen yang Dimediasi oleh Kepuasan Konsumen.†E- Jurnal Manajemen, 8(3), 1430–1456.
Resti, D., & Soesanto, H. (2017). “Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Citra Merek terhadap Minat Beli Ulang pada Sepatu Nike Running di Semarang melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening.†Diponegoro Journal Of Management, 6(1), 1–12.
Rosita, R. (2016). “Pengaruh Lokasi, Kelengkapan Produk, Kualitas Produk, Pelayanan, Harga, dan Kenyamanan Berbelanja Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Pada Lotte Mart Bekasi Junction.†Jurnal WIDYA Ekonomika, 1(2), 98–103.
Rozekhi, N. A., Hussin, S., Siddiqe, A. S. K. A. R., Rashid, P. D. A., & Salmi, N. S. (2016). “The Influence of Food Quality on Customer Satisfaction in Fine Dining Restaurant: Case in Penang.†International Academic ResearchJournal of Business and Technology, 2(2), 45–60.
Shantika, K. A. A., & Setiawan, P. Y. (2019). “Peran Kepuasan Pelanggan Dalam Memediasi Persepsi Nilai dan Pengalaman Terhadap Niat Membeli Kembali (Studi Kasus Pada Toyota Avanza Di Kota Denpasar).†E- Jurnal Manajemen, 8(6), 3902–3929.
Syamsiah, S. (2018). “Pengaruh Kualitas produk, Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap kepuasan Pelanggan pada Transmart Carrefour di Kota Makassar.†Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Tjiptono, F. (2015). “Strategi Pemasaran.†Edisi 4. Yogyakarta: Andi Offset.
Wang, Y., Anderson, J., Joo, S.-J., & Huscroft, J. R. (2020). "The leniency of return policy and consumers’ repurchase intention in online retailing". Industrial Management & Data Systems, 120(1), 21–39.
Zulaikha, I. M. (2015). “Pengaruh Kualitas Layanan, Store Image, Kualitas Produk, Lingkungan Belanja, dan Harapan Konsumen Terhadap Kepuasan Konsumen (Study Kasus Pada Swalayan AS-Gross AR-Royan Solo).†Skripsi. Fakultas Syariah dan Hukum. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.