Peningkatan Kepuasan Pasien Melalui Kepercayaan, Fasilitas, Dan Kualitas Pelayanan
Abstract
Problems related to the papacy should be addressed by every company immediately. Success in satisfying customers will get a better competitive advantage. The study was conducted in order to find out how the influence of trust, facilities, and service quality on outpatient satisfaction at Alin's Medical Clinic in Petang Badung. During 2020 as many as 5,588 people used clinical services so that this number was used as the population and for the specified sample, there were 98 respondents. Analysis of research data will be carried out using the method of multiple linear regression analysis. From the results of the study, it was found that trust, facilities, and service quality were able to have a positive and significant impact on patient satisfaction. Suggestions put forward by researchers from the results of the study are to continue to encourage patient satisfaction by taking into account the factors of trust, facilities, and quality of service.
References
Ambartiasari, G., Lubis, A. R., & Chan, S. (2017). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Dan Fasilitas Kampus Terhadap Kepuasan Dan Dampaknya Kepada Loyalitas Mahasiswa Politeknik Indonesia Venezuela.” Jurnal Manajemen Dan Inovasi, 8(3), 12–23.
Andari, M. P., & Mulyantomo, E. (2020). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, Kepercayaan Dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Hotel Pandanaran Semarang).” Solusi, 18(3), 77–88.
Ariani, N. W. P., Wulandari, N. L. A. A., & Suputra, G. A. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Handling Complaint, Dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Di PT. Sun Star Motors Mitsubishi Denpasar).” Widya Amrita, Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(4), 1170–1178.
Gofur, A. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan.” Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 4(1), 37–44.
Harfika, J., Dan, & Abdullah, N. (2017). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Umum Kabupaten Aceh Barat Daya.” Balance, Xiv(1), 44–56.
Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan.” Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 4(1), 175–182.
Juliani, N. P., & Kawiana, I. G. P. (2022). “Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen.” Widya Amrita, Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 2(1), 129–138.
Kasinem. (2020). “Pengaruh Kepercayaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Bukit Serelo Lahat.” Jurnal Media Wahana Ekonomika (Jmwe), 17(4), 329–339.
Kusyana, D. N. B., & Pratiwi, Komang A. (2019). Skala Pengukuran Kualitas Layanan: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Widya Manajemen1, 1(2), 21–39.
Kusyana, D. N. B., Purwaningrat, P. A., & Sunny, M. P. (2020). Peran Kualitas Layanan Dalam Menciptakan Loyalitas Mahasiswa. Widya Manajemen, 2(1), 10–27.
Lesmana, R., & Ratnasari. (2017). “Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen PT. Radekatama Piranti Nusa.” Jurnal Pemasaran Kompetitif, 2(2), 115–129.
Mahendra, K. P., & Indriyani, R. (2018). “Pengaruh Kepercayaan Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan CV. Mitra Perkasa Utomo.” Agora, 7(1), 1–5.
Mawey, T. C., Tumbel, A. L., & Ogi, I. W. J. (2018). “Pengaruh Kepercayaan Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Nasabah PT. Bank Sulutgo.” Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(3), 1198–1207.
Murtani, A. (2017). “Pengaruh Pengembangan Karyawan Dan Fasilitas Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Di PT. Bank Sumut Syariah Cabang Medan.” Jurnal Al-Qasd, 1(2), 177–188.
Oetama, S., & Sari, D. H. (2017). “Pengaruh Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT. Bank Mandiri (Persero) Tbk Di Sampit.” Jurnal Terapan Manajemen Dan Bisnis, 3(1), 59–65.
Pujiastutik, A. (2021). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Keluarga Pasien Pada Rs. Dharmahusada Probolinggo.” Yudishtira Journal : Indonesian Journal Of Finance And Strategy Inside, 1(3), 238–245.
Putra, I. M. B. P., & Wimba, I. G. A. (2021). “Pengaruh Store Atmosphere, Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pizza Hut Cabang Gatot Subroto Denpasar.” Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(2), 744–756.
Siswanto, D., & Khasanah, I. (2019). “Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pasien (Studi Pada Pasien Ruang Rawat Inap Rumah Sakit Pku Muhamadiyah Gombong).” Diponegoro Journal Of Management, 8(1), 38–46.
Srijani, N., & Hidayat, A. S. (2018). “Pengaruh Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Aston Madiun Hotel & Conference Center.” Wiga : Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi, 7(1), 31–38.
Sudaryana, Y. (2020). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Kantor Pos Indonesia (Persero) Kota Tangerang.” Journal Of Management Review, 4(1), 447–455.
Sukarsih, N. K. O., & Suputra, G. A. (2021). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Lokasi Dan Promosi Terhadap Kepuasan Konsumen Di Restoran Habitat Ubud.” Widya Amrita, Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(3), 861–872.
Susanti, D., & Wahyuni, D. U. (2017). “Pengaruh Faktor Kepercayaan, Kualitas Layanan, Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan Kereta Api.” Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(5), 1–19.
Wijaya, C., & Kempa, S. (2018). "Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Kualitas Informasi Terhadap Kepuasan Konsumen Melalui Keputusan Pembelian Produk Fashion Di Lazada. Agora, 6(2), 1–6.
Yuliati, & Wahyuningsih, S. (2019). “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Dan Komitmen Terhadap Kepuasan Masyarakat (Studi Di Kelurahan Pandean Lamper Kecamatan Gayamsari Kota Semarang).” Fokus Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ekonomi, 14(2), 324–336.