Pengaruh Beasiswa Terhadap Prestasi Studi Dengan Motivasi Studi Sebagai Variabel Mediasi

  • L. Komang Heryka Yulinda Tary Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Bisnis dan Pariwisata, Universitas Hindu Indonesia
  • Putu Yudy Wijaya Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Bisnis dan Pariwisata, Universitas Hindu Indonesia
  • Made Dian Putri Agustina Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Bisnis dan Pariwisata, Universitas Hindu Indonesia
Keywords: Scholarships, Study Motivation, Study Achievements

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of scholarships on student achievement with study motivation as a mediating variable (a study on student programs receiving scholarships at the Universitas Hindu Indonesia Denpasar). This research was conducted at the Universitas Hindu Indonesia in Denpasar. The population in this study were all undergraduate students who received scholarship assistance in 2021. A sample of 86 students was taken using the probability sampling method, namely Simple Random Sampling. Data collection was carried out through interviews, documentation, literature studies and distributing questionnaires. The analysis technique used is Path Analysis. Based on the results of the study it can be seen that: 1). Scholarships have a positive and significant effect on study achievement for Undergraduate Students at the Universitas Hindu Indonesia of Denpasar. 2). Study motivation has a positive and significant effect on study achievement in undergraduate students at the Universitas Hindu Indonesia of Denpasar. 3). Scholarships have a positive and significant effect on study motivation in Undergraduate Program Students at the Universitas Hindu Indonesia in Denpasar. 4). Study motivation is able to mediate the influence of scholarships on study achievement in undergraduate students at the Universitas Hindu Indonesia of Denpasar.

Keyword : Scholarships; Study Motivation; Study Achievements

References

Aditia, A. M., Latianingsih, N., & Wijiyanty, M. (2017). Pengaruh Penggunaan Internet Sebagai Media Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Administrasi Niaga Politeknik Negeri Jakarta. Epigram, 14(1), 9–18.

Afida, . N., Wahyuni, S., & Totalia, S. A. (2018). Pengaruh beasiswa Bidikmisi dan kemandirian belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa Bidikmisi Tahun Angkatan 2014 Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi., 4(2), 1–19.

Andani, R., Kusumah, I. H., & Mumu, K. (2019). Pengaruh Pemahaman Tentang Beasiswa Bidikmisi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Pengaruh Pemahaman Tentang Beasiswa Bidikmisi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa, 6(1), 80–85.

Arrixavier, A. A., & Wulanyani, N. M. S. (2020). Peran fasilitas belajar dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar pada mahasiswa penerima beasiswa bidikmisi di Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 7(1), 81–90.

Asa’aro, L., Nuryanti, T., & Friska, nainggolan maria. (2021). Mekanisme Dan Persyaratan Beasiswa Daerah. Jurnal Abdimas Mutiara, 2, 226–236.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Amna. 5(2).

Febianti, Y. N. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward And Punishment Yang Positif. Jurnal Edunomic, 6(2), 93–102.

Gani, M. A. (2018). Pengaruh Disiplin Diri Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Akademi Maritim Cirebon. Jurnal Ilmiah Indonesia, 03, 82–93.

Husamah, Restian, A., & Widodo, R. (2015). Pengantar Pendidikan. Malang : UMM Press.

Islamiyah, N. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi 2017 Universitas Negeri Surabaya. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 3(1), 23.

Mediawati, E. (2020). Pengaruh Kompetensi Dosen, Kurikulum Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 1(1), 63–75.

Nina, H. U., Toasin, A. M., & Desvira, . (2022). Pengaruh Pemberian Beasiswa Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. 3(1), 7–12.

Noviandini, F. (2020). Pengaruh Beasiswa Bidikmisi Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Bidikmisi Jurusan Pendidikan Ekonomi Angkatan 2015 – 2017 Universitas Negeri Yogyakarta. 9, 152–160.

Pribadi, B. A. (2011). Model ASSURE untuk Mendesain Pembelajaran Sukses. Jakarta : Dian Rakyat.

Pribadi, B. A. (2021). Esensi Model Desain Sistem Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran Suskes (Y. N. I. Sari (ed.)). Depok : PT Rajagrafindo Persada.

Ramadhon, R., Jaenudin, R., & Fatimah, S. (2017). Pengaruh Beasiswa Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Sriwijaya. Jurnal Profit, 4(2), 203–212.

Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sd Negeri Saribi. Jurnal EduMatSains, 2(2), 201–212.

Sari, S., Yusmansyah, & Utaminingsih. (2018). Hubungan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa SMP Negeri 1 Sukadana Kabupaten Lampung Timur. Jurnal, 5(6), 1–12.

Septianti, D. (2017). Pengaruh Pemberian Beasiswa Bidik Misi Terhadap Motivasi Berprestasi dan Disiplin Mahasiswa Penerima Beasiswa Bidik Misi di Kota Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 8(02), 6–11.

Takriyuddin, H., Mukmin, ., & Yunus, M. (2016). Pengaruh Beasiswa Bidikmisi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Fakultas Keguruan dan Ilmu …. … Kewarganegaraan, 1(19), 49–60.

Wagiman, D., & Pd, M. (2020). Pengaruh Pemberian Beasiswa Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Melalui Motivasi Belajar Di Ikip Pgri Wates Drs. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 19(2), 33–42.

Wea, A. G., & Adiwidjaja, I. (2018). Pengaruh Beasiswa Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik (e-Journal), 7(1), 21–25.

Published
2023-06-01
How to Cite
Tary, L. K., Wijaya, P., & Agustina, M. (2023). Pengaruh Beasiswa Terhadap Prestasi Studi Dengan Motivasi Studi Sebagai Variabel Mediasi. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 3(6), 1178-1188. https://doi.org/10.32795/vol4wamrtno1th24