Pengaruh Online Customer Review, Online Customer Rating dan Content Marketing terhadap Minat Beli pada Marketplace Shopee
(Studi Pada Masyarakat di Kota Denpasar)
Abstract
Online customer reviews, online customer ratings, and content marketing are aspects that are thought to influence buying interest. The purpose of this study was to determine the effect of online customer reviews, online customer ratings, and content marketing on buying interest on the Shopee Marketplace. This research is in Denpasar City and the research population is all residents of Denpasar City who have shopped on the Shopee e-commerce site/application. Completion of the number of samples was carried out using the slovin formula so that the number of samples was set at 100 people. The sampling technique used is purposive sampling. Data collection was carried out using a questionnaire method. To test the hypothesis carried out by using multiple linear regression analysis, coefficient of determination, t test and F test. From the results of the analysis it can be concluded that: 1) online customer reviews have a positive and significant effect on purchase intention, 2) online customer ratings have a positive and significant effect on purchase intention, 3) content marketing has a positive and significant effect on purchase intention, 4) online customer reviews, online customer ratings and content marketing have a positive and significant effect on purchase intention.
References
Afriyanti, T., & Rahmidani, R. (2019). Pengaruh Inovasi Produk, Kemasan, Dan Variasi Produk Terhadap Minat Beli Ice Cream Aice Di Kota Padang. Jurnal Ecogen, 2(3), 270.
Akbar, A. F., & Maharani, N. (2018). Prosiding Manajemen Pengaruh Content Marketing terhadap Minat Beli Konsumen pada Jasa Kreatif Yours Bandung Effect of Content Marketing on Buying Interest Consumers at Yours Bandung Creative Services. Prosiding Manajemen, 4(2), 1309–1312.
Alvi Herzegovino Sianipar, F., & Yoestini, Y. (2021). Analisis Pengaruh Customer Review Dan Customer Rating Terhadap Keputusan Pembelian Produk Di Online Marketplace (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Tokopedia di Kota Semarang). Diponegoro Journal of Management, 10(6), 1–10.
Amalia, C. D. (2020). Pengaruh Content marketing Di Instagram Stories @Lcheesefactory Terhadap Minat Beli Konsumen. JOM Fisip, 7(1), 1–11.
Amba, V. F. T., & Sisnuhadi. (2021). Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Brand Awareness Sebagai Mediasi Pada Konsumen E-Commerce Shopee. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 11(1), 69–77.
Ardianti, A. N., & Widiartanto, M. A. (2019). Pengaruh Online Customer Review dan Online Customer Rating terhadap Keputusan Pembelian melalui Marketplace Shopee . Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1–11.
Budiman, H. (2017). Pengaruh Model pembelajaran Sains-Teknologi-Masyarakat dalam Meningkatkan Literasi Sains dan Teknologi ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8, 75–83.
Daeng, I. T. M., Mewengkang, N. ., & Kalesaran, E. R. (2017). Penggunaan Smartphone Dalam Menunjang Aktivitas Perkuliahan Oleh Mahasiswa Fispol Unsrat Manado Oleh. E-Journal “Acta Diurna,” 6(1), 1–15.
Damayanti, R. S. (2019). Pengaruh Online Costumer Review and Rating, E-Service Quality dan Price Terhadap Minat Beli pada Online Marketplace (Studi Empiris Pada Mahasiswa Universitas Muhammadyah Magelang). Prosiding 2nd Business and Economics Conference In Utilizing of Modern, 684–693.
Harli, I. I., Mutasowifin, A., & Andrianto, M. S. (2021). Pengaruh Online Consumer Review dan Rating terhadap Minat Beli Produk Kesehatan pada E-Marketplace Shopee Selama Masa Pandemi COVID-19. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 4(4), 558–572. https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v4i4.205
Lazuardi, M. I. (2021). Pengaruh Variasi Produk , Product Knowledge Dan Content Marketing Terhadap Minat Beli Butuhbaju. PERFORMA: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 6(4).
Mawa, S. F., & Cahyadi, I. F. (2021). Pengaruh Harga, Online Customer Review dan Rating Terhadap Minat Beli di Lazada (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus Angkatan 2017). BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 9(2), 253.
Miftahudin, M. (2017). Pengaruh Kuwalitas Pelayanan Dan Bauran Pemasaran Terhadap Loyalitas Anggota Koperasi Aryadana Wonosobo Dengan Kepuasan Anggota Sebagai Vareabel Intervening. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 4(2), 175–186.
Minanda, A., Suharty, R., & Anggraini, D. (2018). Perilaku Konsumtif Belanja Online Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Halu Oleo Kendar. Neo Societal, 3(2), 433–440.
Mirzan, M., & Bisri, H. (2022). Konten Marketing Instagram Dan Brand Image Pada Minat Penggunaan Jasa Perencana Keuangan. Jurnal Pustaka Komunikasi, 5(1), 190–205.
Permata Sari, S. (2020). Strategi Meningkatkan Penjualan Di Era Digital. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 3(3), 291–300.
Pranitasari, D., & Sidqi, A. N. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Elektronik Shopee Menggunakan Metode E-Service Quality dan Kartesius. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 12–31.
Priansa. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer (edisi 1). ALFABETA.
Ramadhani, T., Budimansyah, & Sanajaya, V. F. (2021). Pengaruh Rating Dan Online Consumer Review Terhadap Minat Beli Dengan Kepercayaan Sebagai Pemediasi Pada Marketplace Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 2(2), 143–162.
Sarmis, N. (2020). Pengaruh Online Customer Review dan Online Customer Rating Terhadap Kepercayaan dan Minat Pembelian Konsumen Pada Desa Sialang Jaya. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 9(1), 81–84.
Tjiptono, F. (2018). Strategi Pemasaran (Edisi Empat). Andi Offset.
Triwardhani, D. (2020). Pengaruh Promosi Digital Pada Keputusan Pembelian Agensi Iklan Online. JBMI (Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Informatika), 16(3), 284–296.