Pengaruh Penghargaan Finansial, Pengetahuan Persyaratan Akuntan Publik Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik

  • Ni Kadek Ade Riski Sapitri Universitas Hindu Indonesia
  • Cokorda Gde Bayu Putra Universitas Hindu Indonesia
  • Ni Putu Yeni Yuliantari Universitas Hindu Indonesia
Keywords: Financial Reward, Family Environment, Public Accountant

Abstract

Public accountants play a crucial part in society's decision-making processes. However, the number of accounting graduates in Indonesia is significantly lower than the number of practicing accountants. This suggests that public accounting is not yet a popular career choice amongst students. This research set out to answer the question, "Do financial incentives, familiarity with profession-specific requirements, and personal circumstances influence accounting students' interest in becoming public accountants?" Denpasar college accounting majors in the year 2019 were the subjects of this research. Proportional stratified random sampling. There were 95 people in the sample. The use of a questionnaire to gather information. Here, we analyzed the data with several different statistical methods, including multiple linear regression, the coefficient of determination, a F test, and a t test. Financial incentives, prior knowledge of public accountant requirements, and encouraging family environments all had a positive and significant effect on accounting students' interest in pursuing a career in public accounting.

References

Ahmad, M. R. (2018). Pengaruh Motivasi Diri, Penghargaan Finansial dan Persepsi Mengenai Profesi Akuntan Publik Terhadap Minat Menjadi Akuntan Publik. Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta.

Amalia, Z., & Fauzi, A. (2021). Pada Mahasiswa Akuntansi Di Jakarta. Jurnal Ilmiah Edunomika, 05(02), 1–20.

Arighi, R. A. (2019). MENGAPA MAHASISWA AKUNTANSI BERMINAT MENJADI AKUNTAN PUBLIK ? 1–24.

Arismutia, S. A. (2017). Pengaruh penghargaan finansial dan pertimbangan pasar kerja terhadap minat mahasiswa akuntansi untuk berkarir menjadi akuntan publik (studi pada mahasiswa program studi akuntansi STIE INABA Bandung). Jurnal Indonesia Membangun, 16(2), 46–68. http://jurnal-inaba.hol.es

Astuti, D. F., & Aji, A. W. (2021). Pengaruh Motivasi Ekonomi, Motivasi Karir Dan Persyaratan Akuntan Publik Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Menjadi Akuntan Publik (Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta). Jurnal PRIVE, 4(1), 17–26. http://ejurnal.unim.ac.id/index.php/prive

Astuti, F. D., & Aji, A. W. (2021). Pengaruh Motivasi Ekonomi, Motivasi Karir Dan Persyaratan Akuntan PublikTerhadap Minat Mahasiswa Akuntansi MenjadiAkuntan Publik. Jurnal Hijrah Akuntansi Dan Keuangan, 4(1), 17–26. http://ejurnal.unim.ac.id/index.php/prive

Avianti, I. (2015). Peluang dan Tantangan Akuntan di Era MEA Isi Presentasi. September, 1–29.

Beck and Ajzen. (1991). Predicting Dishonest Actions Using the Theory Of Planned Behavior. 25 (8), 285.

Cahyo Budi, S. (2014). PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA, MOTIVASI DAN PERSEPSI MAHASISWA TENTANG PROFESI AKUNTAN PUBLIK TERHADAP MINAT MENJADI AKUNTAN PUBLIK PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI AKUNTANSI UNIVERSITAS RIAU KEPULAUAN BATAM Cahyo. Jurnal Measurement, 8 No.1, 4. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/measurement/article/view/199/195

Dalyono. (2005). Pisikologis Pendidikan. PT. Rineka Cipta. 1997. Pisikologis Pendidikan.

Dewi, S. N., & Pravitasari, D. (2022). Pengaruh Pengetahuan Akuntansi, Kecerdasan Emosional, Religiusitas, Penghargaan Finansial dan Pertimbangan Pasar Kerja Terhadap Minat Berkarir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 707. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4677

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 23. Badan Penerbitan Universitas Diponogoro.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbitan Universitas Diponogoro.

Gunarsa, D. Dan Gunarsa, D. (2009). Psikologi Untuk Pembimbing. PT BPK Gunung Mulia.

Hapsoro, D., & Tresnadya, D. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Berkarir Sebagai Akuntan Publik (Studi Kasus Terhadap Mahasiswa Akuntansi STIE YKPN Yogyakarta). Akuntansi Dewantara, 2(2), 142–156. https://doi.org/10.29230/ad.v2i2.2638

Hariandja, M. T. E. (2002). Manajemen Sumber Daya Manusia, Pengadaan,Pengembangan, Pengkompensasian, dan Peningkatan Produktivitas Pegawai. Gramedia Widiasarana Indonesia.

Harianti, S. S. (2017). Pengaruh penghargaan finansial, pertimbangan pasar kerja dan lingkungan keluarga terhadap minat menjadi akuntan publik: Studi empiris mahasiswa S1 akuntansi universitas negeri dan swasta Kota Padang. Jurnal WRA, 5(2), 1–25.

Institut Akuntan Publik Indonesia (IAPI). Tersedia: https://iapi.or.id/. Diakses 24 Oktober 2022

Kevy, D., Febriansyah, I., Wibisono, A. F., Influence, P., & Kerja, P. P. (2022). Akuntansi Terhadap Profesi Akuntan Publik. 14(2), 64–71.

Kurnia, I. H., & Hasanah, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa dalam Berkarir menjadi Akuntan Publik. Journal of Applied Managerial Accounting, 6(2), 305–313. https://doi.org/10.30871/jama.v6i2.4634

Luthfitasari, M., & Setyowati, L. (2021). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Mengenai Determinan Yang Mempengaruhi Dalam Pemilihan Karir Akuntan Publik. Proceeding SENDIU, 156–164.

Neni Elviadmi, M., Handayani, D., & Maretha Rissi, D. (2022). Accounting Information System, Taxes, and Auditing. Jurnal Akuntansi Politeknik Negeri Padang, 1(2), 150–164. https://akuntansi.pnp.ac.id/aista/index.php/aista/article/view/17

Ningsih, B. N. A. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga Penghargaan dan Gender Terhadap Minat Berkarir Menjadi Akuntan Publik. Jurnal Ilmu Akuntansi, 3(2), 292–302.

.

Published
2023-10-23
How to Cite
Sapitri, N. K., Putra, C., & Yuliantari, N. P. (2023). Pengaruh Penghargaan Finansial, Pengetahuan Persyaratan Akuntan Publik Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Hita Akuntansi Dan Keuangan, 4(4), 51-63. https://doi.org/10.32795/hak.v4i4.4534

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>