Pengaruh E-Commerce, Sistem Informasi Akuntansi dan Pengendalian Internal Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan
(Studi Kasus pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Denpasar)
Abstract
This study aims to determine the effect of e-commerce, the use of accounting information systems and internal control on the company's financial performance. This research was conducted in Denpasar City with UMKM as research subjects . The population in this study were all UMKM in Denpasar City with a total of 32,226. The sampling method used in this study was purposive sampling with the sample size determined by the Slovin formula. Samples used is 102 samples. Collecting data using a questionnaire with data analysis and multiple linear regression analysis. Results of this study indicate that e-commerce has a positive effect on the company's financial performance. Accounting information systems has a positive effect on the company's financial performance. Internal control has a positive effect on the company's financial performance. For UMKM owners in Denpasar City, the results of this study can be used as a reference and theoretical basis in improving the company's financial performance. This can be done by optimizing the use of e-commerce, so that consumers will feel more secure in conducting transactions. Optimizing the use of accounting information systems within the company in order to know the increase or decrease in capital experienced by the company. Optimizing existing internal controls in the company by conducting regular and periodic financial evaluations so as to reduce the possibility of financial fraud in the company
References
Adawia, P. R., & Azizah, A. (2021). Pengaruh sistem informasi akuntansi terhadap kinerja keuangan. Jurnal Forum Ekonomi, Vol. 23, No. 4, pp. 695-705.
Ermayda, R. Z., Putri, D. M., & Narullia, D. (2021). Pengendalian Internal Sistem Penggajian: Esensi Langkah Ekspansi UMKM (Studi pada Usaha Dagang di Kabupaten Ngawi Jawa Timur). Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(1), 25-31.
Ezeagba, C. E., Rachael, J. A. C., & Chiamaka, U. (2017). Environmental accounting disclosures and financial performance: a study of selected food and beverage companies in Nigeria (2006-2015). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(9), 162-174.
Harini, C., & Handayani, S. B. (2019). Pemasaran Kewirausahaan Melalui E-Commerce untuk Meningkatkan Kinerja UMKM. DERIVATIF: Jurnal Manajemen, 13(2).
Karim, R. A., & Mursalim, M. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Transparansi dan Sistem Pengendalian Intern Terhadap Kinerja Keuangan. PARADOKS: Jurnal Ilmu Ekonomi, 2(1), 39-49.
Lestari, N. A., & Rustiana, S. H. (2019). Pengaruh Persepsi Owner Dan Pengetahuan Akuntansi Dalam Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Kinerja Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah Di Pamulang. Baskara: Journal of Business and Entrepreneurship, 1(2), 67-80.
Ningtyas, J. D. A., Si, M., & Pusmanu, P. (2017). Penyusunan Laporan Keuangan UMKM Berdasarkan Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro, Kecil dan Menengah (SAK-EMKM)(Study Kasus Di UMKM Bintang Malam Pekalongan). Riset & Jurnal Akuntansi, 2(1), 11-17.
Pramiswari, D. A. A., & Dharmadiaksa, I. B. (2017). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. E-Jurnal Akuntansi, 20(1), 261-289.
Purnata, I. W. R., & Suardikha, I. M. S. Pengaruh E-Commerce, Budaya Organisasi, dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan pada UKM. E-Jurnal Akuntansi, 28(1), 296-321.
Putri, P. A. Y., & Endiana, I. D. M. (2020). Pengaruh Sistem Informasi Akuntansi Dan Sistem Pengendalian Internal Terhadap Kinerja Perusahaan (Studi Kasus Pada Koperasi Di Kecamatan Payangan). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 179-189.
Sarastyarini, N. M. W., & Yadnyana, I. K. (2018). Pengaruh E-Commerce dan Efektivitas Kerja Pengguna Terhadap Kinerja Perusahaan Pada Usaha Kecil dan Menengah di Denpasar. E-Jurnal Akuntansi, 24(3), 1880-1907.
Sari, A. D., Suharno, S., & Achmad, G. N. (2021). Pengaruh Inovasi Pemasaran terhadap Kinerja Inovatif dan Kinerja Pemasaran pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Kota Bontang. Jurnal Sinar Manajemen, 8(1), 23-28.
Subagio, I. S., & Saraswati, E. (2020). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Informasi Akuntansi Terhadap Kinerja UMKM Di Purbalingga. J-LEE-Journal of Law, English, and Economics, 2(01), 1-14.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT AlfabetSugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Alabeta: Bandung.
Wibowo, A., & Kurniawati, E. P. (2015). Pengaruh Penggunaan Informasi Akuntansi terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Menengah (Studi pada Sentra Konveksi di Kecamatan Tingkir Kota Salatiga). Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 18(2), 107-126.