PENINGKATAN NILAI EKONOMI HASIL PESISIR PENDAMPINGAN PENGOLAHAN IKAN PINDANG DAN PENYULUHAN MENGENAI PENTINGNYA DIGITAL MARKETING SALAH SATU UMKM PINDANG DI DESA ADAT YEH GANGGA

  • Putu Cita Ayu Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • Gusti Ayu Agung Anik Pramiari Dewi Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • I Kadek Adi Kresna Cakra Wibawa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • I Kadek Agus Widiatmika Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • I Kadek Deni Arta Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • Ida Ayu Arik Anggari Putri Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • Ni Made Tia Purnama Dewi Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
  • I Gede Aryana Mahayasa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Bisnis dan Pariwisata Universitas Hindu Indonesia
Keywords: fish processing, business, development of UMKM

Abstract

Business is the key to the Indonesian economy, one of which is Micro, Small and Medium Enterprises, apart from is very wide distribution throughout Indonesia, it also because of its important position due to the large number of Indonesia resident in it. The number of UMKMĀ  in Indonesia is now vey arge and dominate as th front line of the economy in Indonesia. One of the UMKM in Yeh Gangga, Sudimara Village, Tabanan is the Pindang UMKM which manged by one of the local people, Mrs. Ni Wayan Sukawati or usually called Men Nurtiyani. This article was created to provide information about Pindang UMKM in Yeh Gangga, Sudimara Village, Tabanan. The research method we carried out was qualitative, using observation, method, interview method and training or practice methods. And the result of thi research sho that the problem faced by Mrs. Nurtiyani is that she has not been able to market her business throught out Tabanan or outside Tabanan. Or this reason, through this research, a mentoring program for indag production and this provision o promotional videos and digital marketing an be arried out to increase sales for Pindang Men Nurtiyani UMKM.

References

Alfian, M. N., Mintawati, H., Andriani, D. D., Marsela, S., & Abdillah, M. Z. (2023). Strategi Pengembangan Umkm Ikan Pindang Dalam Rangka Optimalisasi Potensi Di Geopark Ciletuh, Pelabuhan Ratu. Management: Journal of Global Business, Management and Economics, 1(1), 31-38).

Chairunnisa, A., & Arafat, Z. (2023). Pendampingan Legalitas (Sku) Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Ikan Pindang Desa Ciptamarga. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(2), 7533-7542.

Hawar, I. A., Arafat, Z., & Hakim, A. (2023). Pelatihan K3 Kebersihan Dan Sanitasi Pengolahan Pindang Di Pusat Pengolahan Pindang Di Desa Ciptamarga Kabupaten Karawang. Abdima Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(2), 7444-7451.

Kusmiati, A. (2022). Pemberdayaan UMKM Olahan Ikan Sebagai Upaya Peningkatan Pendapatan Keluarga. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 256-264.

Mahayasa, I. G. A., Sumadi, N. K., Swara, N. N. A. A. V., Suartina, I. W., & Ayu, P. C. (2022). Penyuluhan dan Pelatihan Kewirausahaan Pembuatan Dodol Rumput Laut sebagai Upaya Diversifikasi Produk Olahan dan Peningkatan Nilai Tambah Rumput Laut. Jurnal Sewaka Bhakti, 8(1), 39-48.

Sumadi, N. K., Mahayasa, I. G. A., Putra, P. D. S., Astina, I. K. Y. D., & Noviantari, N. K. E. (2023). Pendampingan Pemasaran Produk dan Pelatihan Penyusunan Pembukuan sebagai Upaya Peningkatan Pendapatan pada Kelompok Usaha Dupa Cendana di Desa Ped, Kecamatan Nusa Penida. Jurnal Sewaka Bhakti, 9(1), 74-81.

Published
2023-10-09
How to Cite
Ayu, P. C., Dewi, G. A. A. A. P., Wibawa, I. K. A. K. C., Widiatmika, I. K. A., Arta, I. K. D., Putri, I. A. A. A., Dewi, N. M. T. P., & Mahayasa, I. G. A. (2023). PENINGKATAN NILAI EKONOMI HASIL PESISIR PENDAMPINGAN PENGOLAHAN IKAN PINDANG DAN PENYULUHAN MENGENAI PENTINGNYA DIGITAL MARKETING SALAH SATU UMKM PINDANG DI DESA ADAT YEH GANGGA. JURNAL SEWAKA BHAKTI, 9(2), 197-203. https://doi.org/10.32795/jsb.v9i2.4630