Analisis Strategi Penjualan UMKM di Kabupaten Gianyar Menghadapi e-Commerce di Era Digital
Abstract
This study aims to obtain the results of a sales strategy using SWOT analysis on MSMEs in Gianyar Regency in increasing sales of MSME products during the pandemic. Methods The research was carried out with descriptive qualitative methods where data collection was carried out by distributing questionnaires to respondents. Purposive Sampling. The results of this study found that in order to survive and increase sales during the pandemic, MSMEs in Gianyar Regency can take advantage of online Platforms (social media, websites), use attractive marketing strategies, develop urban style market segments, and provide training on the use of information technology for owners. SMEs. In order to increase the use of digital media to promote MSME products, training on the use of Wifi and other internet network providers was provided. Another thing that needs to be done is product innovation and taking advantage of the government's financial policy in the form of people's business loans to increase sales.
References
Aco, A., dan Endang, A. H. 2017. "Analisis Bisnis E-Commerce pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar". Insypro
Aditya, C. S. K. 2020. "Pengembangan Sistem E-Commerce Dalam Peningkatan Strategi Pemasaran Online Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM)". Seminar Nasional Teknologi dan Rekayasa.
Ahmadi dan Hermawan. 2013. E-business & E-Commerce. Yogyakarta: Andi.
Alfin, A. 2020. "Analisis Strategi Umkm Dalam Menghadapi Krisis Di Era Pandemi COVID-19". Jurnal Inovasi dan Penelitian
Astrama, I. M., & Mahayasa, I. G. A. (2021). Kajian Strategi Pemasaran Obyek Wisata Gunung Kawi Tampaksiring Kabupaten Gianyar Ditinjau dari Persepsi Wisatawan. Widya Manajemen, 3(1), 39-56.
Dwijayanti, A., dan Pramesti, P. 2020. "Pemanfaatan Strategi Pemasaran Digital menggunakan E-Commerce dalam mempertahankan Bisnis UMKM Pempek4Beradek di masa Pandemi COVID-19". Politeknik LP3I Bandung.
Febriantoro, W. 2018. "Kajian Dan Strategi Pendukung Perkembangan Ecommerce Bagi Umkm Di
Gunawan, B., dan Dkk 2020. "Strategi Pengembangan Teknologi E- Commerce Umkm Rumah Sayur Lembang Menggunakan Metode Analisis SWOT". Jurnal Teknologi Dan Open Source,
Hardilawati, W. L. 2020. "Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi COVID-19 The Survival Strategy Of Smes During The COVID-19 Pandemic". Jurnal Akuntansi & Ekonomika,
INDONESIA". Manajerial
Mumtahana, H. A., dan Dkk 2017. "Pemanfaatan Web E-Commerce untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran". Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika,
Thaha, A. F. 2020. "Dampak COVID-19 Terhadap UMKM di Indonesia". Jurnal Brand, 2(1), 147–153.
Utama, I. D. 2019. "Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Pada Era Digital Di Kota Bandung". Equilibrium.
Reproduction Policy
Every author submitting articles to Widya Manajemen must make a statement that the manuscript is free from plagiarism and is not being considered and published in other journals.
Articles that have been published are copyrighted by the Program Studi Manajemen FEBP UNHI. For educational purposes, the contents of the article may be duplicated or reproduced as long as the source of the article is mentioned. Written requests must be submitted to the editor to obtain permission to republish the contents of the article for purposes other than educational purposes.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kebijakan Reproduksi
Setiap penulis yang menyerahkan artikel ke Widya Manajemen harus membuat surat pernyataan bahwa naskahnya bebas dari plagiarisme dan tidak sedang dipertimbangkan dan dimuat dalam jurnal lain.
Artikel yang telah dipublikasi menjadi hak cipta Program Studi Manajemen FEBP UNHI. Untuk tujuan edukatif, isi dari artikel dapat digandakan atau direpublikasi selama menyebutkan sumber dari artikel tersebut. Permintaan tertulis harus diajukan kepada editor untuk memperoleh ijin merepublikasi isi dari artikel untuk tujuan lainnya selain tujuan edukatif.