Peran e-WOM dan Faktor Pribadi Terhadap Minat Beli Skingame Pada Online Customer

  • Luthfi Thoriq Amalia Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Ajat Sudrajat Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: buying interest, e-WOM, marketing, online customer, personal factors

Abstract

The intention of this study is to discover the role of Electronic Word of Mouth (e-WOM) and Personal Factors in customers' online buying interest in Skingame products on the Shopee platform, especially for the Jabodetabek and Karawang areas. These two variables are taken into consideration by someone to determine their interest in purchasing a particular product. The data source utilized is primary data, through data collection methods specifically disseminating surveys to 100 respondents. The strategy utilized may be a expressive quantitative strategy utilizing the SMART-PLS application. The comes about of this inquire about state that Electronic Word of Mouth (e-WOM) includes a critical impact on a person's buying intrigued. Likewise, personal factors also have a significant influence on someone's buying interest

References

Bagus, I., Prasetya, Y., & Sigit, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Dan EWOM Terhadap Kepercayaan Dan Keputusan Pembelian Pelanggan : Studi Pada J . Co Donut & Coffee Di Yogyakarta. 02(05), 207–219.

Fakhrudin, A., Yudianto, K., & Melly A.D, Y. S. (2021). Word Of Mouth Marketing Berpengaruh Terhadap Keputusan Kuliah. Forum Ekonomi, 23(4), 648–657. Https://Doi.Org/10.30872/Jfor.V23i4.10111

Indra, A. (2021). Peran Electronic Word Of Mouth (E-Wom) Dalam Mendorong Niat Beli Secara Online. Https://Dspace.Uii.Ac.Id/Handle/123456789/37841%0Ahttps://Dspace.Uii.Ac.Id/Bitstream/Handle/123456789/37841/18911040.Pdf?Sequence=1

Junizar, M. N. (2019). Sponsorship Dimoderasi Oleh Citra Merek Yang Berimplikasi Pada Minat Beli (Studi Pada Pengguna Gojek Wilayah Bandung). Jurnal Ekonomi Manajemen, April, 5–24.

Kentzo, Claudia, G. A., Siaputra, H., & Iskandar, V. (2020). Analisa Pengaruh EWOM Terhadap Minat Beli Konsumen Setelah Kejadian Food Poisoning Di Restoran X Surabaya Dengan Citra Merek Sebagai Mediator. Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 8(1), 1–14. Http://Publication.Petra.Ac.Id/Index.Php/Manajemen-Perhotelan/Article/View/9895/8876

Majid, A. A. Al, & Sumadi. (2022). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Dan Brand Image Terhadap Sikap Dan Minat Beli Konsumen Pakaian Pada E-Commerce Di Yogyakarta. Jurnal Mahasiswa Bisnis & Manajemen, 01(03), 24–38.

Nindya Dwiana Putri. (2019). Fakto-Faktor Keputusan Konsumen Dalam Membeli Kosmetika Perawatan Wajah. Jurnal Tata Rias, 9(2), 22–31. Https://Doi.Org/10.21009/9.2.3.2009

Nora Pitri Nainggolan, H. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Dalam Membeli Rumah Di Kota Batam. Journal Od Accounting & Management Innovation, 2(2), 139–155.

Riadi, M. (2023). Electronic Word Of Mouth (Ewom). Kajianpustaka. Https://Www.Kajianpustaka.Com/2023/02/Electronic-Word-Of-Mouth-Ewom.Html?M=1

Sari, I., Rinawati, T., & Rizkiana, C. (2022). Pengaruh Electronic Word Of Mouth (E-Wom) Dan Online Consumer Review (Ocr) Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Shopee. Solusi, 20(2), 160. Https://Doi.Org/10.26623/Slsi.V20i2.5147

Subagio, N. A., Munir, A., & Maulidah, H. (2023). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Usaha Aqiqah Karya Tanjung Farm Mojokerto. Ijabah, 1(1), 24–33. Https://Doi.Org/10.19184/Ijabah.V1i1.266

Yonatan, A. Z. (2024). Produk Kecantikan Jadi Produk FMCG Yang Paling Banyak Dibeli Di E-Commerce 2023. Https://Data.Goodstats.Id/Statistic/Produk-Kecantikan-Jadi-Produk-Fmcg-Yang-Paling-Banyak-Dibeli-Di-E-Commerce-2023-U7utz

Yuandani, S. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pada Produk Skincare Somethinc Di Kelurahan Simpang Baru Kota Pekanbaru [Universitas Negri Sultan Syarif Qasim Riau]. Http://Repo.Iain-Tulungagung.Ac.Id/5510/5/BAB 2.Pdf

Yunan, A. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Beli Konsumen Rokok Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Masyarakat Muslim Kecamatan Waylima Kabupaten Pesawaran). Ekonomi Syariah, 11(1), 92–105.

Yunitasari, F. (2018). Pengaruh Dimensi Electronic Word Of Mouth (E-Wom) Terhadap Keputusan Pembelian Di Marketplace Dalam Perspektif Ekonomi Islam [Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung]. In Journal Of Physics A: Mathematical And Theoretical. Https://Doi.Org/10.1088/1751-8113/44/8/085201

Published
2024-07-10
How to Cite
Amalia, L. T., & Sudrajat, A. (2024). Peran e-WOM dan Faktor Pribadi Terhadap Minat Beli Skingame Pada Online Customer. Widya Manajemen, 6(2), 135-146. https://doi.org/10.32795/widyamanajemen.v6i2.5939