Estimasi Keuangan Bisnis Waralaba dalam Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Indonesia

(Studi Kasus di Kota Denpasar)

  • Ida Ayu Anggawulan Saraswathi Universitas Hindu Indonesia
  • Wenni Wahyuandari Universitas Tulungagung
  • Henny Rakhmawati Universitas Tulungagung
  • I Gede Bayu Wirayudha Universitas Tabanan
Keywords: Estimasi Keuangan, Business Opportunity, Business Plan, UMKM

Abstract

Financial estimates for a business are important for the company's sustainability in the future, so it becomes the main plan for its sustainability. The estimated financial statements projected at the beginning are perfect for the company in the future. They are used to see the company's sustainability during the business journey from performance management which shows the business operations and financial management which shows the company's liquidity. Based on the instructions presented, this paper aims to create identify, and estimate the finances of a franchise business plan in the aspect of reviewing the feasibility aspect of the business with the estimated income ratio aspect and the existence of cost elements. This research method is descriptive, namely by describing the estimated possibilities so that a statement can be formed that will be projected.

References

Anita, S. Y. (2022). Analisis Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Pada Pelaku UMKM Keripik Pisang di Jl. ZA. Pagar Alam). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 352–362. https://doi.org/10.29040/jiei.v8i1.3912

Ariza, R. A., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) pada Era Digital di Kota Medan. VISA: Journal of Vision and Ideas, 1(2), 188–194. https://doi.org/10.47467/visa.v1i2.834

Atsar, A., & Fadlian, A. (2021). Sosialisasi Kegiatan Penyuluhan UMKM Mewujudkan Perekonomian Masyarakat Yang Mempunyai Potensi Dan Peran Strategis Menurut Undang-Undang No. 20 Tahun 2008. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1202–1210. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i5.4142

Candra, E. (2022). Dampak Pandemi Covid 19 Terhadap Sektor UMKM di Pekanbaru. Jurnal Ar-Ribhu, 5(1), 363–371. https://doi.org/10.46781/ar-ribhu.v5i1.657

Damayanti, N. E., Zwageri, A. J., Putri, E. S., Amalinda, H. P., Angelita, I., Hermawan, N., & Maharani, N. (2024). Analisis Kelayakan Bisnis Outdoor Plus: Peningkatan Keberlanjutan UMKM Melalui Pendekatan Terpadu. Jurnal Manajemen Kreatif Dan Inovasi, 2(1), 10–22. https://doi.org/10.59581/jmki-widyakarya.v2i1.1992

Elzagi, V., Yulianto, E., Febiana, A. R., Eviyani, E. R., Yeronica, F., Risvi, H., & Melissa, M. (2023). Analisis Strategi Bisnis Internasional Melalui Model Franchise pada McDonalds’s di Pasar Indonesia. Surakarta Management Journal, 5(1), 71–77. https://doi.org/10.52429/smj.v5i1.1089

Hasan, M., Noercahyo, A., Rani, A. E., Salshabilla, N. A., & Izzati, S. N. (2021). Pengembangan Ekonomi Kreatif Sektor Umkm Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(2), 125–138. https://doi.org/10.26740/jepk.v9n2.p125-138

Kadeni, N. S. (2020). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 8(2), 191–200. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v8i2.7118

Karem, N. A., Yuliani, Y., & Mutafarrida, B. (2024). Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) di Kota Kediri. Jurnal Ilmiah Nusantara, 1(4), 149–162. https://doi.org/10.61722/jinu.v1i4.1683

Kementerian Koperasi dan UKM Republik Indonesia. (2024). Kerangka acuan kerja pengadaan jasa lainnya tenaga pendukung pengembangan kewirausahaan melalui sinergi dengan dunia usaha dan industri. Asisten Deputi Pengembangan Ekosistem Bisnis, Deputi Bidang Kewirausahaan, Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah. Jakarta.

Nugroho, R. H., & Kusumasari, I. R. (2022). Perkembangan Franchise di Indonesia. Jurnal Bisnis Indonesia, 13(2). https://doi.org/10.33005/jbi.v13i2.3451

Purnama, E. D., & Simarmata, F. E. (2021). Efek Lifestyle Dalam Memoderasi Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengetahuan Keuangan Pada Perencanaan Keuangan. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(8), 1567–1574. https://doi.org/10.47492/jip.v1i8.322

Priyatna, S. A. (2023). Pertumbuhan UMKM di Kota Denpasar. Kementerian Keuangan Republik Indonesia. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/artikel/baca/15941/Pertumbuhan-UMKM-di-Kota-Denpasar.html.

Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan data dalam penelitian kualitatif: wawancara. Jurnal Keperawatan Indonesia, 11(1), 35-40.

Respatiningsih, H., Arini, A., & Kurniawan, B. (2020). Kemampuan Adaptasi Umkm Di Era Revolusi Industri 4.0. SEGMEN Jurnal Manajemen dan Bisnis, 16(2), 99–113.

Ridzal, N. A., Malik, E., Sujana, I. W., & Octaviani, V. (2023). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif Di Kabupaten Buton Selatan. Owner : Riset Dan Jurnal Akuntansi, 7(4), 3730–3740. https://doi.org/10.33395/ owner.v7i4.1952

Rohmansyah, A. M., Syah, T. Y. R., Iskandar, M. D., & Abadi, F. (2023). Proyeksi Keuangan Franchise Centre Indonesia dalam Pengembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), 2895–2903. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v4i3.1647

Rumbianingrum, W., & Wijayangka, C. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan terhadap Pengelolaan Keuangan UMKM. Almana, 2(3), 156–164.

Sari, N. M. M., Ardani, W., & Widani, N. M. (2022). Analisis Kelayakan Pengembangan Bisnis Waralaba Produk Olahan Pangan Dimsum pada UMKM Gerobak Dimsum Bali. Lensa Ilmiah: Jurnal Manajemen Dan Sumberdaya, 1(1), 38–45. https://doi.org/10.54371/ jms.v1i1.161

Sariyani, S., Mujahid, M., & Fapari, N. F. (2022). Manajemen Krisis Dalam Meningkatkan Keunggulan Bersaing Restoran Fast Food PT PIZZA HUT Delivery Sultan Hasanuddin Gowa Selama Pandemi Covid-19. Journals of Social, Science, and Engineering, 1(2), 62–66.

Tentama, F., Mulasari, S. A., Sukesi, T. W., Sulistyawati, Kurniawati, Damaiwanti, A., … Sari, M. P. W. (2024). Faktor Kesiapan Berwirausaha pada Pelaku UMKM. Psychopreneur Journal, 8(1), 26–42. https://doi.org/10.37715/psy.v8i1.4105

Windusancono, B. A. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Indonesia. Mimbar Administrasi FISIP UNTAG Semarang, 18(1), 01–14. https://doi.org/10.56444/mia.v18i1.557

Yosephus, M. (2022). Dukungan memperkuat UMKM. Pusat Penelitian Badan Keahlian Sekretariat Jenderal DPR RI. https://berkas.dpr.go.id/pusaka/files/isu_sepekan/ Isu%20Sepekan---II-PUSLIT-Februari-2022-2047.pdf

Published
2024-08-22
How to Cite
Saraswathi, I. A. A., Wahyuandari, W., Rakhmawati, H., & Wirayudha, I. G. B. (2024). Estimasi Keuangan Bisnis Waralaba dalam Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Indonesia. Widya Manajemen, 6(2), 175-186. https://doi.org/10.32795/widyamanajemen.v6i2.6062