Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan Anggota KSP Karya Pemulung Denpasar
Abstract
The development of cooperatives in Indonesia from year to year has increased. In order for the cooperative to develop, it must pay attention to the quality of services provided so that its members feel satisfied so as to create member loyalty. The purpose of this study was to see the effect of service on satisfaction and loyalty of members of the KSP Karya Pemulung. The population of this research is 252 members of KSP Karya Pemulung. A total of 72 respondents were sampled using the Slovin formula. Sampling was done using purposive sampling method. The data analysis technique used is path analysis and single test. The results of data analysis show that (1) service quality has a positive and significant effect on member satisfaction, (2) satisfaction has a positive and significant effect on loyalty, (3) service quality has a positive and significant effect on loyalty, (4) service quality has a positive and significant effect. to the loyalty of KSP Karya Pemulung by mediating member satisfaction. Suggestions to KSP Karya Pemulung to assist employee development, provide training to employees, always provide optimal service and develop products according to member needs
References
Heri Setiawan, Minarsih, M. M., & Fathoni, A. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. Journal Of Management, 2(2), 1–17.
Khuswati, E., & Relita, D. T. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Koperasi Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Simpan Pinjam (KSP) Bhakti Lestari Kecamatan Sungai Tebelian. JURKAMI : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2), 89–98.
Kusumawati, D. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Simpan Pinjam Pembiayaan Syari’ah (KSPSS) BMT Nu Sejahtera Mijen Semarang. Equilibria Pendidilan, 4(5), 36–46.
Pramana, I. G. Y., & Rastini, N. M. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepercayaan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Bank Mandiri Cabang Veteran Denpasar Bali. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(1), 250738.
Putra, H. A. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen Melalui Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Konsumen PT.Lontar Media Digital Printing Semarang). Diponegoro Journal of Social and Political Science, 10, 1–10.
Sari, N. P. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Persepsi Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada Eka Prima Motor Pematangsiantar. SULTANIST: Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 5(2), 26–37.
Silaban, N. R. U. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kepuasaan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Di Koperasi Simpan Pinjam Rentha Jaya Purwakarta. Jurnal Administrasi Bisnis Unpar, 11(1), 65–87.
Sinaga, A. O., & Kusumantoro. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kemampuan Manajerial Pengurus, Motivasi Anggota Dan Citra Koperasi Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Wahana Artha Nugraha. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–15.
Steviani, A., & Semuel, H. (2015). Pengaruh Customer Value Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Customer Satisfaction Sebagai Variabel Intervening Terhadap Salon Shinjuku. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 1(1), 1–11.
Sutrisno, Cahyono, D., & Qomariah, N. (2017). Analisis Kualitas Pelayanan, Kepercayaan Serta Citra Koperasi Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Anggota. Jurnal Sains Manajemen & Bisnis Indonesia, 7(2), 157–174.
Syaputra, D. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan Pemberian Kredit Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Koperasi Karya Abadi Simpan Pinjam Sekayu. Jurnal Manajemen Kompeten, 1(1), 1.
Utami, N. P. E. W., & Puja, I. M. S. (2021). Pengaruh Citra Koperasi, Kepercayaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Serba Usaha Wahyu Artha Sedana Di Gianyar. Widya Amrita, Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(1), 126–143.
Zulkarnain, R., Taufik, H., & Ramdansyah, A. D. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Nasabah dengan Kepuasan Nasabah sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1–24.