Pengaruh Citra Merek Dan Price Discount Terhadap Minat Beli Konsumen Di Tokopedia
Abstract
Buying interest is a consumer behavior which has the desire to choose, use, consume, or even want a product offered. The purpose of this study was to determine the effect of brand image and price discount on consumer buying interest at Tokopedia. This research was conducted in Gianyar Regency, the number of samples taken was 110 respondents using purposive sampling method. Data was collected through interviews and questionnaires which were then tested using validity and reliability tests, data analysis techniques used were classical assumption test, multiple linear regression analysis, determination, partial test with t test and simultaneous test with f test. Based on the results of the analysis, it was found that partially brand image (X1) has a positive and significant effect on consumer buying interest (Y), partially price discount (X2) has a positive and significant effect on consumer buying interest (Y) and there is a simultaneous positive and significant effect. variable brand image and price discount on consumer buying interest in Tokopedia. The results of this study can be suggested to Tokopedia to always pay attention to the professionalism of services in the application/website, to give discounts at least once a week and to continue to create strategies, especially in the field of marketing given the increasingly fierce competition.
References
A.A Ngurah Dianta Esa Negara, Z. A. dan I. P. N. (2018). Pengaruh Kualitas Produk dan Brand Image Terhadap Minat Beli (Survei pada Pembeli di Gerai Starbucks di Kota Surabaya). Jurnal Administarsi Bisnis.
Adelia, E. J. dan S. (2020). Pengaruh Tampilan Web dan Harga Terhadap Minat Beli Dengan Kepercayaan Sebagai Intervening Variable Pada E-Commerce Shopee.
As’alul Maghfiroh, Z. A. dan S. (2016). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli dan Keputusan Pembelian (Survei Pada Mahasiswa Program Studi Administrasi Bisnis Tahun Angkatan 2013/2014 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang Pembeli Indosat Ooredoo). Jurnal Administrasi Bisnis.
Budiatmo, K. I. dan A. (2018). Pengaruh Brand Image dan Brand Awareness Terhadap Minat Beli Sepeda Motor Honda Scoopy dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Konsumen PT. Nusantara Sakti di Kota Semarang). Semarang: Universitas Diponogoro.
Cahyani, N. K. R. (2020). Pengaruh Online Customer Riview, Payment Method dan Discount Price Terhadap Buying Interest Konsumen Pada E- Commerce Tokopedia. Denpasar: Universitas Hindu Indonesia.
Dede Mustomi, A. P. dan A. A. (2020). Analisis Pemberian Diskon Terhadap Minat Beli Konsumen Dimasa Pandemic Covid-19. Jurnal Penelitian.
Didin Kartikasari, Z. A. dan K. H. (2013). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian (Penelitian Pada Mahasiswa Administrasi Bisnis Angkatan 2012/2013 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Yang Mengkonsumsi Produk Mie Instan Merek Indomie).
Dwi Karyati dan Ati Mustikasari, SE., M. (2019). Pengaruh Brand Image Terhadap Minat Beli Pada Produk Nature Republic Aloe Vera di Bandung. E-Proceeding Of Applied Science.
Fauzi Rulianziah dan Dr. Dian Surya Sampurna, SE., M. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor (Studi Kasus Pada Konsumen Sepeda Motor Yamaha di Dealer Johar Baru Jakarta Pusat). Jakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.
Miki Ambarwati, S. dan M. K. M. (2015). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli (Survei Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Yang Menggunakan Pasta Gigi Pepsodent).
Nasib, S.Pd., M. (2017). Pengaruh Price Discount, Bonus Pack dan Store Atmosphere Terhadap Keputusan Impulse Buying Pada PT. Toyota Auto 2000 Cabang Sisingamangraja Medan.
Permadi, G. (2016). Pengukuran Tingkat Kesadaran Merek (Brand Awareness) Pada Motor Honda (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Riau). JOM FISIP.
Sidharta, D. A. S. dan H. (2017). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Porkball. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis.
Suparna, B. F. C. dan G. (2019). Peran Brand Image memediasi Pengaruh Electronic Word Of Mouth Terhadap Niat Beli. . . E- Jurnal Manajemen.
Wirawan, N. (2017). Statistika Ekonomi Dan Bisnis (Buku 2: Statistika Inferensia). Keraras Emas.