Pengaruh Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Karyawan dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening
Abstract
This study aims to determine the effect of job satisfaction on employee performance with organizational commitment as an intervening variable on CV. Jaya Bali in Tabanan. The population in the study were all employees at CV. Jaya Bali in Tabanan, totaling 34 employees, with the saturated sample method so that the entire population is sampled. Collecting data using a questionnaire and analyzed using path analysis. The results of the analysis show that job satisfaction has a positive and significant effect on employee performance, job satisfaction has a positive and significant effect on organizational commitment, organizational commitment has a positive and significant effect on employee performance, and organizational commitment can mediate the relationship between job satisfaction and employee performance.
References
Adhan, M., Jufrizen, P., & Andi, M. (2020). Peran Mediasi Komitmen Organisasional pada Pengaruh Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Dosen Tetap Universitas Swasta di Kota Medan. Jurnal Samudra Ekonomi dan Bisnis, 11(1), 1–15.
Akbar. (2016). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Komitmen Organisasional Dan Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan Tetap PG Kebon Agung Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 38(2), 79–89.
Budi, I. G. A. A. E., Surtha, I. W., & Mahayasa, I. G. A. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Komitmen Organisasi Sebagai Variabel Intervening Pada Graha Kaori Group Di Gianyar:(Studi Kasus Pada Unit Usaha Produk Dupa Aromatherapi). Juima: Jurnal Ilmu Manajemen, 10(1), 46-53.
Curtis, E., & O’Connell, R. (2016). Essential Leadership Skills for Motivating and Developing Staff. Journal Nursing Management, 18(5), 32–35.
Davis, K. N., & John, W. (2017). Perilaku Dalam Organisasi (D. Agus (ed.); 7 ed.). Erlangga.
Elias. (2017). Pengaruh Komitmen Karyawan terhadap Semangat Kerja Karyawanbagian Umum pada Pt. Perkebunan Nusantara V Pekanbaru. Journal Of Management, 7(4), 1–14.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. BP-UNDIP. Handoko, T. H. (2018). Manajemen Personalia Sumber Daya Manusia (2 ed.). BPFE. Hasibuan, M. (2017). Manajemen: Dasar, Pengertian, Dan Masalah. PT. Aksara.
Hendrayana, I. G. N. B., Wimba, I. G. A., & Sugianingrat, I. P. W. (2021). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Yang Dimediasi Komitmen Organisasi. Widya Amrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Parwisata, 1(4), 1357–1368.
Hidayat. (2018). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Komitmen Organisasi dan Turnover Intention. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 11(1), 51–66.
Kasmir. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori dan Praktik). PT. Rajagrafindo Persada.
Kreitner, & Kinicki. (2017). Organizational Behavior. McGraw-Hill.
Mahayasa, I. G. A., & Martayanti, N. M. P. (2020). Analysis Of The Influence Of Member's Commitment And Satisfaction On Loyalty Of Cooperative Members. Warmadewa Management and Business Journal (WMBJ), 2(1), 48-55.
Mangkunegara, A. A. . (2019). Manajemen SDM. Remaja Rosdakarya.
Meutia. (2019). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal EMBA, 5(3), 4285–4294.
Osinsky, D. W., Muller, K. J., & Connie, R. (2016). Unwrapping the Organizational Entry Process: Disentangling Multiple: Antecedents and Their Pathways to Adjusment. Journal of Applied Psychology, 8(5), 779–794.
Rosita. (2016). Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Komitmen Organisasional Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 5(1), 1– 20.
Saefuddin. (2016). Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya (Cetakan ke). Pustaka Pelajar. Subagja, I. K. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan dan Citra Merek Terhadap Kepuasan
Konsumen. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 8(3), 114–124.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Sulistiyani. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Graha Ilmu.
Wagiman, S. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi, Komitmen Organisasi Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada PT. Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk. Kantor Wilayah Semarang). Prosiding SENDI_U 2018.
Wibowo. (2017). Manajemen Kinerja (Keempat). PT. Raja Grafindo Persada.