Pengaruh Experiential Marketing Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Mediasi Kepuasan Pelanggan
Abstract
The main aim of this research is to investigate the role of customer satisfaction as an intermediary factor in the connection between experiential marketing and customer loyalty. This study is undertaken by Kohinoor Gallery Gold Shop, the research involved a sample of 100 individuals selected through purposive sampling. Data was primarily collected via a structured questionnaire. The responses were then subjected to validity and reliability assessments, followed by hypothesis testing using path analysis and the Sobel test. The findings indicate that: 1) experiential marketing significantly influences customer loyalty, 2) experiential marketing significantly impacts customer satisfaction, 3) customer satisfaction significantly affects customer loyalty, and 4) customer satisfaction serves as a significant mediator in the relationship between experiential marketing and customer loyalty.
References
Adnan, A. A. (2022). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Kedai Teh Tarik Dmr Tulungagung. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 2(4), 505–520.
Aleron, B., dan Nurhadi, N. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Pengguna Jasa Ekspedisi JdanT Express Yang Dimoderasi Oleh Garansi. Forum Ekonomi, 24(2), 375–385.
Amalia, A. Z., dan Kurniawati. (2023). Pengaruh Positif Social Media Marketing Activities Terhadap Repurchase Intention Melalui Brand Awareness Dan Brand Image. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 427–438.
Ananda, R. R. (2022). Pengaruh Experiential marketing Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Keuangan, 3(3).
Arianto, N. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(2), 12.
Azhar, F. N., dan Nirawati, L. (2022). Pengaruh Experiential marketing Dan Emotional Branding Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Konsumen Starbucks Di Surabaya. J-Mas (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 528.
Fadli, A., Sugina, S., dan Rahmadona, T. (2020). Pengaruh Citra Merek Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Pt Multi Karya Perkasa. Jurnal Manajemen Retail Indonesia, 1(2), 89–99.
Fakhrudin, A. (2020). Pengaruh Kepuasan Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Penumpang Maskapai Garuda Indonesia Di Bandar Udara Adi Soemarmo. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 10(1), 102.
Fauzi, B., dan Quintania, M. (2021). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Konsumen. Journal Of Management Reviews, 5(1), 621–631.
Gultom, D. K., Arif, M., dan Muhammad Fahmi. (2020). Determinasi Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepercayaan Dedek. Manegggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 273–282.
Gummelar, B. D. (2018). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Percieved Price Fairness, Strategi Diferensiasi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen Tugu Chocolate Di Kotagede Yogyakarta. Jurnal Ekobis Dewantara, 1(2), 129–136.
Hadiputri, S., Pujianto, T., dan Purnomo, D. (2022). Analisis Pengaruh Experiential marketing Terhadap Kepuasan Pelanggan Di 372 Kopi Setiabudhi Kota Bandung. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 6(1), 9–21.
Hidayanti, A. A., dan Widiyanti, N. M. N. Z. (2023). Analisis Pengaruh Experiential marketing Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Katering Ud. Mm). Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(2), 545–550.
Hilman, S. P. F., dan Marlena, N. (2020). Pengaruh Experiential marketing Dan Persepsi Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Rm Khas Sunda Mang Engking Juanda Di Jawa Timur. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 15(2), 173–189.
Istiana, I., dan Kurriwati, N. (2022). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Kepuasan Pelanggan 3point Garden Cafe Bangkalan. Jurnal Kajian Ilmu Manajemen (Jkim), 1(3), 328–338.
Kadafi, M. A., dan Novita, S. (2021). Pengaruh Experiential marketing Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Manajemen, 13(3), 544–553.
Karuniatama, I. H., Barata, D. D., dan Suyoto, Y. T. (2020). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Loyalitas Pelanggan Ritel Di Indonesia. Widyakala: Journal Of Pembangunan Jaya University, 7(1), 28.
Kasakeyan, R. F., Tawas, H. N., dan Poluan, J. G. (2021). Pengaruh Electronic Word Of Mouth, Kualitas Produk Dan Experiental Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Produk Street Boba Manado. Jurnal Emba, 9(4), 1208–1217.
Kotler, P., dan Keller, K. L. (2018). Marketting Management (Prentice Hall Internasional (Ed.)). New Jersey.
Lamongi, J., Loindong, S. S. R., Sam, U., dan Manado, R. (2018). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen Di J.Co Donuts Dan Coffee Manado Town Square Manado. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3038–3047.
Larasati, F., dan Suryoko, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pengguna Jasa Pengiriman Surat Kilat Khusus Pt. Pos Indonesia Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(4), 530–538.
Maimunah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Loyalitas Konsumen. Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Loyalitas Konsumen, 1(2), 57–68.
Muljani, N. (2021). Pengaruh Experiential marketing Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Restoran Boncafe Di Surabaya). Jurnal Ilmiah Manajemen, 9(2), 210–221.