Kualiatas Pelayanan dan Nilai Pelanggan terhadap Kepuasan Pelanggan pada Kikan Boutique Tabanan
Abstract
Kikan Boutique Tabanan is one of the businesses engaged in the trading of fashion products whose business cannot be separated from competitive competition. This study aims to determine the influence of service quality and customer value on customer satisfaction at Kikan Boutique Tabanan. It was conducted at Kikan Boutique Tabanan and the research population was 2,200 customers with a sample of 100 people determined using the slovin formula. The determination of the sample uses nonprability sampling, namely acctidental sampling. Data was collected through observation, interviews, questionnaires, and literature. To test the hypothesis is carried out by classical assumption test, multiple liner analysis, determination analysis, t-test, f-test. The results of the study show that service quality has a positive and partially significant influence on customer satisfaction at Kikan Boutique Tabanan, customer value has a positive and significant influence partially on customer satisfaction at Kikan Boutique Tabanan. Service quality and customer value have a significant simultaneous influence on customer satisfaction at Kikan Boutique Tabanan.
References
Alang, S. (2020). Analysis of Service Quality And Consumer Satisfaction Visitors Supermarket Superindo Airport City Mall Tangerang-Banten. Journal of Management Review, 4(2), 457–471.
Ambarwati, I. A. T., Kawiana, I. G. P., & Mahayasa, I. G. A. (2022). Mediasi Kepuasan Konsumen Pada Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Loyalitas Pada PT Prisma Elektrika Bali. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan dan Pariwisata, 2(3), 832-843.
Andrian, W., & Fadillah, A. (2021). Pengaruh Citra Merek, Pengalaman Merek, Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Airasia. Jurnal Ilmiah Pariwisata Kesatuan, 2(1), 53–60.
Andriani, N. W. T., Suartina, I. W., & Mahayasa, I. G. A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Anggota dengan Kepuasan Anggota Sebagai Variabel Intervening. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan dan Pariwisata, 3(7), 1424-1436.
Farida, S. N. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Speedy di Surabaya.
Fendy Maradita, M. M., & Rusni, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Jasa PERUMDA AIr Minum Batulanteh Cabang Sumbawa. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(2).
Husain, W., Taan, H., & Niode, I. Y. (2023). Pengaruh Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Toko Az-Zahra Kota Gorontalo. Jambura: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(3), 894–901.
Mahira, M., Hadi, P., & Nastiti, H. (2021). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan Indihome. Konferensi Riset Nasional Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 1267–1283.
Naibaho, U. A., Akbar, H., & Hadibrata, B. (2022). Determinasi Kepuasan Pelanggan: Analisis Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kualitas Produk (Literature Review Strategic Marketing Management). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1079–1089.
Nurhayati, A., & Nurhalimah, N. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan dan nilai pelanggan terhadap kepuasan pelanggan. Eqien-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 6(2), 1–5.
Prasevie, S. F., & Razak, I. (2018). Pengaruh Kualitas layanan dan Nilai Pelanggan terhadap kepuasan pelanggan. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 6(2), 1–11.
Pratiwi, N. K. S., Suartina, I. W., & Sugianingat, I. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Bauran Pemasaran Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Mcdonald’s Di Kota Denpasar. Widya Amrita, 1(1), 94–114.
Qomariah, N., & Wibowo, Y. G. (2019). Pengaruh Brand Image, Kepercayaan, Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Herbalife. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 5(2), 300–312.
Santosa, D. G. W., & Mashyuni, I. A. (2021). Pengaruh Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Grab di Kota Denpasar. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 1(1), 290–302.
Sembiring, E., & Sinaga, R. V. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Umum Bina Kasih Medan. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 183–204.
Setiawan, D. A., Husen, I. A., Yuliansyah, R., & Wasif, S. K. (2022). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Konsumen Gojek (Studi Kasus Ini Di Wilayah Kelurahan Cipinang Besar Utara). Jurnal Inovasi Penelitian, 2(9), 3131–3148.
Veronica, D. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan. Jurnal Development, 5(1), 55–69.